Přehled dieselových motorů Fiat JTD

Publikováno: 13.12.2018

Fiat má v historii automobilismu mnoho prvenství, zvláště pokud do toho započítáme i dceřinou značku Lancia (dnes již pouze živořící), která se stala součástí koncernu Fiat v roce 1969. Žádná jiná automobilka nemá do dnešních dnů více technických patentů. Jelikož se tento článek zabývá dieslovými motory, zmiňme například první naftový přímovstřikový motor, který Fiat uvedl již v roce 1986 v původním modelu Croma. Dnešním článkem se ohlédneme za nástupcem onoho motoru, který jako první přinesl převratný palivový systémem Common-rail do osobních automobilů a to v roce 1997, kdy se oběvil pod kapotou Alfa Romeo 156. Nadsazeně řečeno to bylo poprvé, kdy se z pod kapoty osobního vozu spalujícího naftu nelinul zemědělský projev. Článek bude opět kvůli přehlednosti řazen dle obsahu motoru a nikoli chronologicky.

Přehled dieselových motorů Fiat JTD

1,3 Multijet

Emisní norma: Euro 4 - Euro 5 (2009)
Datum výroby: 2003 - 2013
Použití: Fiat, Alfa Romeo, Lancie (JTD, Multijet), Opel, Chevrolet (CDTi), Ford (TDCi), Suzuki (DDiS)

Vstřikovače: Bosch solenoid - (cca 9000 Kč)
Rozvody: řetěz (cca 150.000 km dle projevu)
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Od Euro 5
Výkonové varianty:

1,3 JTD 16V 51 kw          1,3 JTD 16V 55 kw          1,3 JTD 16V 66 kw          1,3 JTD 16V 70 kw          1,3 JTD 16V 77 kw

+ velice nízká spotřeba atakující v některých modelech 3,5 l/100 km, do Euro 5 bez filtru pevných částic
- nedostatky v olejovém managementu motoru (nízká kapacita náplně, předepsaný dlouhý interval výměny), od Euro 5 filtr pevných částic, od 66 kw turbo s variabilní geometrií lopatek
Co může zlobit: turbodmychadlo, EGR ventil, vstřikovače, zadření motoru vlivem degradace oleje


1,6 Multijet

Emisní norma: Euro 4 - Euro 6
Datum výroby: 2007 - současnost
Použití: Fiat, Alfa Romeo, Lancie, Jeep (Multijet), Opel (CDTi), Suzuki (DDiS)
Vstřikovače: Bosch solenoid -
(cca 9000 Kč)
Rozvody: Řemen (140.000 km)
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Od Euro 5 (od 2009)
Výkonové varianty:

1,6 JTD 16V 70 kw          1,6 JTD 16V 77 kw          1,6 JTD 16V 88 kw         

+ Nadprůměrná dynamika v rámci své třídy, do Euro 5 (2009) slabší verze bez filtru pevných částic
- Pouze průměrná kultivovanost, od Euro 5 filtr pevných částic, dlouhý předepsaný servisní interval (35 000 km).
Co může zlobit: turbodmychadlo s variabilní délkou lopatek (88 kw verze), EGR ventil, vstřikovače


1,9 JTD

Emisní norma: Euro 2 - Euro 4
Datum výroby: 1997 - 2012
Použití: Fiat, Alfa Romeo, Lancie, (JTD), Opel, Chevrolet (CDTi), Suzuki (DDiS), Saab (TiD, TTiD)
Vstřikovače: Bosch solenoid -
(cca 9000 Kč)
Rozvody: Řemen (120.000 km - 150.000 km dle roku)
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Často od Euro 4 a výkoných verzí
Výkonové varianty:

1,9 JTD 8V 59 kw          1,9 JTD 8V 63 kw          1,9 JTD 8V 74 kw          1,9 JTD 8V 77 kw          1,9 JTD 8V 81 kw          1,9 JTD 8V 85 kw          1,9 JTD 8V 88 kw          1,9 JTD 8V 96 kw

1,9 JTDm 16V 99 kw          1,9 JTDm 16V 103 kw          1,9 JTDm 16V 110 kw          1,9 JTDm 16V 130 kw          1,9 JTDm 16V 140 kw               

+ Vysoká spolehlivost - zejména méně výkonných variant (8V), dobrá kultivovanost a spotřeba, extrémní dynamika twinturbo verzí (130 kw a 140 kw)
- mechanicky složitější twinturbo verze, problematické DPF dodávané u výkonných verzí, mechanické vymezování ventilové vůle,
Co může zlobit: turbodmychadlo s variabilní délkou lopatek a dvouhmotový setrvačník (od 81 kw verze), EGR ventil, swirl klapky v sání u výkonných verzí, DPF filtr


2,0 Multijet II

Emisní norma: Euro 5 - Euro 6
Datum výroby: 2008 - současnost
Použití: Fiat, Alfa Romeo, Lancie, (Multijet II), Opel (CDTi), Suzuki (DDiS), Saab (TiD4, TTiD4)
Vstřikovače: Bosch solenoid -
(cca 9000 Kč)
Rozvody: Řemen (140.000 km)
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ano
Výkonové varianty:

2.0 JTD 16V 81 kw          2,0 JTD 16V 96 kw          2,0 JTD 16V 99 kw          2,0 JTD 16V 120 kw          2,0 JTD 16V 125 kw          2,0 JTD 16V 140 kw

+ Vysoká spolehlivost, pružnost
- oproti konkurenci pouze průměrná kultivovanost
Co může zlobit: závady na vstřikovačích Common-rail, turbodmychadlo s variabilní délkou lopatek, EGR ventil


2,2 Multijet II

Emisní norma: Euro 6
Datum výroby: 2015 - současnost
Použití: Alfa Romeo, Jeep (Multijet II)
Vstřikovače: Bosch solenoid -
(cca 9000 Kč)
Rozvody: Řemen (140.000 km)
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ano
Výkonové varianty:

2.2 JTD 16V 136 kw          2,2 JTD 16V 147 kw

+ Vysoký výkon, motor splňuje emisní normu Euro 6 i bez aplikace vstřikování močoviny do DPF filtru
- Aplikace pouze v prémiových vozech koncernu Fiat
Co může zlobit: Zatím nejsou známy výrazné poruchy


2,4 JTD

Emisní norma: Euro 2 - Euro 4
Datum výroby: 1997 - 2010
Použití: Alfa Romeo, Fiat, Lancia (JTD, Multijet)
Vstřikovače: Bosch solenoid - (cca 9000 Kč)
Rozvody: Řemen (140.000 km)
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ano
Výkonové varianty:

2.4 JTD 10V 100 kw          2,4 JTD 10V 103 kw          2,4 JTD 10V 110 kw          2,4 JTD 20V 129 kw          2,4 JTD 20V 147 kw          2,4 JTD 20V 154 kw

+ Velice vysoký výkon u 20V variant, u všech vynikající pružnost, vysoká spolehlivost
- Oproti porovnatelné konkurenci vyšší spotřeba a nižší kultivovanost
Co může zlobit: Praskání hlavy, EGR ventil, vstřikovače, dvouhmotový setrvačník, DPF filtr (od Euro 4)

Kontaktní formulář

Přemýšlíte o novém voze? Začněte tím, že nám sdělíte Vaše představy.



Váš prohlížeč (Internet Explorer) je zastaralý.

Již nevydává pro systém Windows žádné aktualizace. Stáhněte si jeden z těchto aktuálních, svobodných a vynikajících prohlížečů: