Historie benzínových řadových motorů BMW

Historie benzínových řadových motorů BMW

Historie benzínových řadových motorů BMW

30 / 10 / 2018

Níže uvedený článek zmiňuje jen relativně běžně v Evropě se vyskytující agregáty. Vynechává tedy motory určené výhradně pro export mimo kontinent a motory divize M – o těch třeba příště. Motory jsou řazeny podle jejich kódu, nikoliv podle data uvedení na trh atd.


M10

První motor BMW v novodobé historii, výroba od počátku šedesátých let po konec osmdesátých.
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, řadový čtyřválec, dva ventily na válec.
Objem 1,5-2,0.
Agregát nemá žádná vyloženě slabá místa, krom úniků oleje.


M20

První řadový šestiválec v novodobé historii vyráběný 1977–1993
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, řadový šestiválec, dva ventily na válec.
Objem 2,0-2,7
Velmi robustní a spolehlivý agregát s netypickým projevem pro motor s dvouventilovou technikou, připomínající spíše čtyřventilové agregáty. 
Poměrně žíznivé, ale velmi spolehlivé jednotky.


M30

Řadové šestiválce s dvěma ventily na válec, které byly ve výrobě 1968–1994
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, řadový šestiválec, dva ventily na válec.
Objem 2,5-3,4
Opět velmi spolehlivý agregát, bez slabých míst


M40

První evoluce čtyřválcového agregátu, která se v prvních vozech objevila na konci osmdesátých let a byla po pouhých sedmi letech nahrazena řadou M43 – ta je ovšem fakticky „faceliftem“ M40.
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, řadový čtyřválec, dva ventily na válec.
Ve výrobě: 1987–1995.
Objem 1,6-1,8l
Mohou se vyskytnout problém s rozvody, chlazením nebo kupříkladu se vstřiky. 


M42

První „víceventil“ v nabídce BMW pro běžné vozy. Výhradně se objevoval v modelech řady 3 a to konkrétně E30 318is a E36 318is a 318ti a také jako druhá nejnižší motorizace u Z3
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, řadový čtyřválec, dva ventily na válec.
Ve výrobě: 1987–1995.
Objem 1,8l
Spolehlivá jednotka, krom občasných úniků oleje.


M43

Jedná o mírnou evoluci jednotky M40, kde jsou lépe řešeny, některá problémová místa. Rozvody jsou nyní řetězem a celkově se jedná o spolehlivější agregát.


M44

Jedná o v podstatě o minimální úpravy jednotky M42.


M50(TU)

První šestiválcový „víceventil“. Jedná se o velice spolehlivý agregát, který dokázal nabídnout ve všech svých provedeních vysoký výkon, hlad po otáčkách i schopnost fungovat v těch nízkých a to s velice příjemnou spotřebou. Záhy po uvedení došlo k menší úpravě v podobě přidání variabilního časování ventilů, které nijak nesnižuje spolehlivost agregátu, ale zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách a mírně snižuje spotřebu. Motory se objevují napříč celou paletou od řady 3, po 7.
Ve výrobě 1990–1996

Mechanicky velmi spolehlivý agregát, krom zvýšené spotřeby a úniků oleje a mírné náchylnosti k poruchám plynoucích z hrubého zacházení při studeném motoru.
Objem 2,0-3,2
Koncepce: Blok litina, hlava hliníková, řadový šestiválec, čtyři ventily na válec. Ve verzi TU přidáno variabilní časování sacích ventilů


M52(TU)

Jedná se o velice podobný motor jako M50, s tím rozdílem, že má hliníkový i blok a už od počátku variabilní časování sacích ventilů, které u pozdějších motorů je doplněno o stejnou technologii i na výfukové vačce. Stejně tak přibyla jedna DISA klapka
Koncepce: Blok hliník, hlava hliníková, řadový šestiválec, čtyři ventily na válec.
Může zlobit separátor oleje a vyšší spotřeba oleje jak přes samotný separátor, tak přes kroužky na válcích
Výroba:1994–2000
Objem 2,0-3,2


M54

Poslední evoluce řady M5x a také poslední řadový šestiválec před moderní érou.
Standardem je Variabilní časování obou vaček. Zásadní změnou je, že škrticí klapka již není ovládána lankem od plynového pedálu, ale elektronicky. 
Koncepce: Blok hořčíková slitina, hlava hliníková, řadový šestiválec, čtyři ventily na válec.
Objem 2,2-3,2