Filozofie Mazda MX-5

Publikováno: 19.10.2019

Dnešním článkem bychom vás rádi seznámili s nejprodávanějším roadsterem všech dob. Auto skromné výkonem, ale velké duchem a zábavou, kterou dokáže řidiči poskytnout.

Filozofie Mazda MX-5

Cílem níže uvedeného není detailně popisovat techniku, to možná někdy příště. Ale spíš popsat filozofii Mazdy MX-5 - familiárně nazývané Miata - podle označení tohoto modelu pro severoamerický trh.
Proč vznikla, co může řidiči dát a proč přináší tolik radosti. A rád bych se se čtenáři podělil o svoje, snad nemalé, zkušenosti s řízením aut s jednou řadou sedaček, pohonem zadních kol a střechou ze stejného materiálu jako mají vaše džíny nebo sbírka LP. 

Myšlenka na výrobu lehkého, hravého a levného roadsteru vznikla v druhé polovině sedmdesátých let, ale ne překvapivě v kancelářích Mazdy, ale při setkání novináře Boba Halla s pány Yamamotem a Araiem. Šéfy vývoje Mazdy. Ten jim vnuknul myšlenku na výrobu, v té době prakticky zaniklé kategorie, klasických roadsterů. Tedy motor vpředu, pohon zadních kol a nic moc zbytečného kolem. Přesně zmínil, že po skončení výroby aut jako MG B, Triumpf Spitfire, není na trhu nic, co by řidiči dalo za málo peněz spoustu radosti z jízdy.
Ano, byla tady Alfa Romeo Spider, ale s cenovkou na úrovni entry modelů Porsche, ale to je prakticky jediná soudobá konkurence.

 

“I babbled [...] how the [...] simple, bugs-in-the-teeth, wind-in-the-hair, classically-British sports car doesn't exist any more. I told Mr. Yamamoto that somebody should build one [...] inexpensive roadster”
                                Bob Hall

 

Po pár letech, kdy se z Yamamota stal CEO Mazdy dostal projekt zelenou a v roce 1982 se začalo pracovat na prototypech. Zadání bylo lehké sportovní auto s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Byť ve hře byly i varianty “vše vpředu” a roadster s motorem uprostřed.

Výsledkem vývoje bylo představení minimalistického roadsteru o suché váze 940 kg a “malorážkou” o objemu 1,6 litr a se čtyřmi ventily na válec. Motor, na tu dobu, dával lehoučkému autu velmi solidní dynamiku. Konkrétně se bavíme o více než 120 koní na tunu.

Důvodů, proč je Mazda MX-5 stále prakticky bezkonkurenční nástroj na úsměv na tváři, je víc.
V první řadě se jedná o skutečně excelentní jízdní vlastnosti, které v sériovém stavu jsou sympaticky staromilské. Auto se sice trochu v zatáčkách naklání, ale trakce má spousty a navíc je podvozek naladěn tak, že při plánování výletu vybíráte cíl podle toho, kam chcete jet a ne podle toho, jaká tam vede cesta. Poradí si tedy i se silnicemi třetí třídy s neobyčejným přehledem.
Dalším důvodem je pořizovací cena. Ta se u první generace pohybuje od 60 000,- za funkční, byť poměrně “opoužívaná” auta do 150 000,- za auta, která si nežádají žádné investice a s jasnou historií - což je i tip na výbornou investici. Levnější už byly a jejich cena už pouze poroste.
A další, a možná i největší, výhodou je robustnost, snadná servisovatelnost a až primitivnost celého stroje. Kupříkladu stažení střechy je otázka pouze síly vaší pravé ruky a žádných servočerpadel, elektromotorů a lanek, které jednoho dne mohou vypovědět službu. Miata je prostě bezstarostné auto pro radost. Každý den. Což byl i jeden z marketingových sloganů Mazdy. “365 dní radosti”…
...krom neskutečného sklonu ke korozi.


The fact is that if you want a sports car, the MX-5 is perfect. Nothing on the road will give you better value. Nothing will give you so much fun. The only reason I’m giving it five stars is because I can’t give it fourteen.
                                Jeremy Clarkson

 V jednom z dalších článků dojde ke srovnání motorizací, které se v MX-5 objevili a také ke srovnání s ostataními malými roadstery.

Mazda MX-5 vs Mercedes SLK vs Fiat Barcheta vs BMW Z3
 

Kontaktní formulář

Přemýšlíte o novém voze? Začněte tím, že nám sdělíte Vaše představy.



Váš prohlížeč (Internet Explorer) je zastaralý.

Již nevydává pro systém Windows žádné aktualizace. Stáhněte si jeden z těchto aktuálních, svobodných a vynikajících prohlížečů: