Historie dieslových motorů VW TDI (od 2,5 L do 6,0L)

Historie dieslových motorů VW TDI (od 2,5 L do 6,0L)

Historie dieslových motorů VW TDI (od 2,5 L do 6,0L)

17 / 10 / 2018

Tento článek navazuje na přehled motorů VW TDI od obsahu 1,2l do 2,0l. (https://www.autobr.cz/technicka-poradna/historie-motoru-tdi-vw-diesel) Původní pětiválcový motor představený v roce 1989 v modelu Audi 100 předběhl své čtyřválcové rozšířenější kolegy o 2 roky. Jednalo se tak o vůbec první přímovstřikový naftový motor, který koncern VW uvedl na trh (úplně první přímovstřikový naftový motor uvedl Fiat již v roce 1986 v modelu Croma). Od té doby koncern VW rozšiřoval nabídku výkonných naftových motorů, přidával válce i objem, aby postupem času vlivem stále přísnějíších emisních předpisů naopak objem i válce snižoval. Tento článek se nezabívá detailním technickým popisem každého z nich, avšak přináší ucelený přehled se základní charakteristikou. Pro lepší přehled uvádíme i historické nepřímovstřikové motory, které ač začínaly na objemu 2,0L, tak díky 5-ti válcové konstrukci jsou považovány za předchůdce níže uvedených motorů.


2,0 - 2,4 D R5 (R6)

Příprava paliva: mechanická pumpa Bosch VP25
Období výroby: 1978 - 1995          Licenčně dodávané pro Volvo v období 1982 - 1993
Eko norma: EURO 0 - EURO 1

Vstřikovače: Bosch mechanický (nepřímí vstřik)
Rozvody: Řemen (60.000 km)
Filtr DPF: Ne
Dvouhmotový setrvačník: Ne

Výkonové varianty:

2,0 D 10V 51 kw          2,0 TD 10V 66 kw          2,0 TD 10V 75 kw          2,4 D 10V 60 kw         
2,4 D 12V 60 kw          2,4 TD 12V 80 kw          2,4 TD 12V 90 kw

+ Velmi vysoká spolehlivost, mechanická robustnost.
- Relativně vysoká spotřeba vzhledem k výkonům a nízká kultivovanost.

Co může zlobit: Prasknutí hlavy při nešetrném provozu.


2,5 TDI R5

Příprava paliva: Radiálním čerpadlem
Období výroby: 1989 - 1997          Licenčně dodávané pro Volvo v období 1992 - 2002.
Eko norma: EURO 2
Vstřikovače: Bosch mechanický (přímí vstřik)

Rozvody: Řemen (120.000 km)
Filtr DPF: Ne
Dvouhmotový setrvačník: Ne

Výkonové varianty:

2,5 TDI 10V 85 kw          2,5 TDI 10V 103 kw

+ Velmi vysoká spolehlivost, mechanická robustnost, skvělý poměr spotřeby/dynamiky.
- žádné.
Co může zlobit: Nebezpečí přetržení rozvodového řemenu v přípdě zanedbané údržby.


2,5 TDI V6

Příprava paliva: Čerpadlo Bosch VP44
Období výroby: 1997 - 2008
Eko norma: EURO 3 - EURO 4
Vstřikovače: Bosch mechanický (přímí vstřik)
Rozvody: Řemen (120.000 km)
Filtr DPF: Ne
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

2,5 TDI 24V 110 kw          2,5 TDI 24V 114 kw          2,5 TDI 24V 120 kw          2,5 TDI 24V 132 kw

+ vysoká dynamika se slušnou pružností (platí pro 120 kw a 132 kw verze), solidní kultivovanost.
- vysoká poruchovost, nevalná pružnost v nízkých otáčkách (platí pro 110 kw a 114 kw verze).
Co může zlobit: nespolehlivé vstřikovací čerpadlo Bosch VP44, opotřebené vačkové hřídele (zvláště u long-life intervalů), riziko průniku nafty do motorového oleje.


2,5 TDI R5 (PD)

příprava paliva: Čerpadlo - tryska (PD)
Období výroby: 2003 - 2010
Eko norma: EURO 3 - EURO 4
Vstřikovače: Bosch solenoid (repasovaný cca 8500 Kč)
Rozvody: Soustava ozubených kol
Filtr DPF: EURO 4 varianty
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

2,5 TDI 10V 96 kw          2,5 TDI 10V 128 kw

+ solidní kultivovanost a dynamika, lehký hliníkový blok motoru bez vložených litinových válců (s plazmovou úpravou vnitřních ploch válců)
- nespolehlivost, mechanické závady
Co může zlobit: Selhávající vodní pumpa, zadřené turbodmychadlo, vstřiky, prodřená těsnění vstřiků a průnik nafty do motorového oleje, úniky motorového oleje, praskání hliníkového bloku


TDI V6 (CR)

Příprava paliva: Common - Rail (CR)
Období výroby: 2004 - současnost
Eko norma: EURO 4 - EURO 6 (od 7/2014)
Vstřikovače: Bosch piezo-elektrický (repasovaný cca 9.000 Kč)
Rozvody: Řetěz (cca kolem 220.000 km dle projevu)
Filtr DPF: Ano
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

2,7 TDI 24V 120 kw          2,7 TDI 24V 132 kw          2,7 TDI 24V 140 kw          3,0 TDI 24V 150 kw          3,0 TDI 24V 155 kw          3,0 TDI 24V 160 kw          3,0 TDI 24V 165 kw

3,0 TDI 24V 176 kw          3,0 TDI 24V 180 kw          3,0 TDI 24V 200 kw          3,0 TDI 24V 230 kw          3,0 TDI 24V 235 kw

+ slušná spolehlivost, výkon, kultura chodu.
- drahé servisní náklady, obtížná výměna rozvodového řetězu, verze EURO 6 s SCR (vstřikování močoviny do výfuku)
Co může zlobit: opotřebené vstřiky, turbodmychadlo, rozvody.


TDI V8

Příprava paliva: Common - Rail (CR)
Období výroby: 1999 - 2015
Eko norma: EURO 3 - EURO 5
Vstřikovače: 3,3 TDi a 4,0 TDi Bosch solenoid          4,2 TDi Bosch piezo-elektrický (repasovaný cca 9.000 Kč)
Rozvody: Řetěz (cca kolem 220.000 km dle projevu)
Filtr DPF: 4,2 TDi varianty
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

3,3 TDI 32V 165 kw          4,0 TDI 32V 202 kw          4,2 TDI 32V 240 kw          4,2 TDI 32V 250 kw          4,2 TDI 32V 283 kw

+ drtivá dynamika.
- v porovnání s konkurencí horší kultivovanost, vysoká spotřeba, složitost motoru (2 x turbo, 2 x DPF), dlouhá prodleva nástupu turbodmychadla.
Co může zlobit: vzhledem k celkové složitosti riziko vysokých nákladů na servis, omezená životnost vstřiků (má vliv kvalita paliva), problémy s rozvody (řetězové), zanášení karbonem, škrtící klapky.


TDI V8 (EA 898)

Příprava paliva: Common - Rail (CR)
Období výroby: 2016 - současnost
Eko norma: EURO 6
Vstřikovače: Bosch piezo-elektrický (repasovaný cca 9.000 Kč)
Rozvody: Řetěz (cca kolem 220.000 km dle projevu)
Filtr DPF: Ano
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

4,0 TDI 32V 310 kw          4,0 TDI 32V 320 kw

+ drtivá dynamika současně se skvělou pružností.
- složitost motoru


TDI V10

Příprava paliva: Čerpadlo - tryska (PD)
Období výroby: 2002 - 2010
Eko norma: EURO 3 - EURO 4
Vstřikovače: Bosch solenoid (repasovaný cca 8500 Kč)
Rozvody: Soustava ozubených kol
Filtr DPF: EURO 4 varianty
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

5,0 TDI 20V 230 kw          5,0 TDI 20V 258 kw

+ drtivá dynamika, hliníkový blok motoru bez vložených litinových válců (s plazmovou úpravou vnitřních ploch válců)
- extrémě komplikovaný motor (včetně dvou řídících jednotek), složité servisní úkony, mechanická nespolehlivost, poruchovost
Co může zlobit: Selhávající vodní pumpa, zadřené turbodmychadlo, vstřiky, úniky motorového oleje, praskání bloku


TDI V12

Příprava paliva: Common - Rail (CR)
Období výroby: 2008 - 2012
Eko norma: EURO 5
Vstřikovače: Bosch piezo-elektrický (repasovaný cca 9.000 Kč)
Rozvody: Řetez (cca kolem 220.000 km dle projevu)
Filtr DPF: Ano
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

6,0 TDI 48V 368 kw

+ nejvýkonější naftový motor do dnešních dnů
- extrémně vysoké provozní i servisní náklady