Historie motorů VW TDI (od 2,5 L do 6,0L)

Historie motorů VW TDI (od 2,5 L do 6,0L)

Historie motorů VW TDI (od 2,5 L do 6,0L)

17 / 10 / 2018

Tento článek navazuje na přehled motorů VW TDI od obsahu 1,2l do 2,0l. (https://www.autobr.cz/technicka-poradna/historie-motoru-tdi-vw-diesel) Původní pětiválcový motor představený v roce 1989 v modelu Audi 100 předběhl své čtyřválcové rozšířenější kolegy o 2 roky. Jednalo se tak o vůbec první přímovstřikový naftový motor, který koncern VW uvedl na trh (úplně první přímovstřikový naftový motor uvedl Fiat již v roce 1986 v modelu Croma). Od té doby koncern VW rozšiřoval nabídku výkonných naftových motorů, přidával válce i objem, aby postupem času vlivem stále přísnějíších emisních předpisů naopak objem i válce snižoval. Tento článek se nezabívá detailním technickým popisem každého z nich, avšak přináší ucelený přehled se základní charakteristikou.


2,5 TDI R5

Příprava paliva: Radiálním čerpadlem
Období výroby: 1989 - 1997
Licenčně dodávané pro Volvo v období 1992 - 2002.
Výkonové varianty:

2,5 TDI 10V 85 kw          2,5 TDI 10V 103 kw

+ Velmi vysoká spolehlivost, mechanická robustnost, skvělý poměr spotřeby/dynamiky.
- žádné.
Co může zlobit: Nebezpečí přetržení rozvodového řemenu v přípdě zanedbané údržby.


2,5 TDI V6

Příprava paliva: Čerpadlo Bosch VP44
Období výroby: 1997 - 2008
Výkonové varianty:

2,5 TDI 24V 110 kw          2,5 TDI 24V 114 kw          2,5 TDI 24V 120 kw          2,5 TDI 24V 132 kw

+ vysoká dynamika se slušnou pružností (platí pro 120 kw a 132 kw verze), solidní kultivovanost.
- vysoká poruchovost, nevalná pružnost v nízkých otáčkách (platí pro 110 kw a 114 kw verze).
Co může zlobit: nespolehlivé vstřikovací čerpadlo Bosch VP44, opotřebené vačkové hřídele (zvláště u long-life intervalů), riziko průniku nafty do motorového oleje.


2,5 TDI R5 (PD)

příprava paliva: Čerpadlo - tryska (PD)
Období výroby: 2003 - 2010
Výkonové varianty:

2,5 TDI 10V 96 kw          2,5 TDI 10V 128 kw

+ solidní kultivovanost a dynamika
- nespolehlivost, mechanické závady
Co může zlobit: Selhávající vodní pumpa, zadřené turbodmychadlo, vstřiky, úniky motorového oleje, praskání bloku


TDI V6 (CR)

Příprava paliva: Common - Rail (CR)
Období výroby: 2004 - současnost
Výkonové varianty:

2,7 TDI 24V 120 kw          2,7 TDI 24V 132 kw          2,7 TDI 24V 140 kw          3,0 TDI 24V 150 kw          3,0 TDI 24V 155 kw          3,0 TDI 24V 160 kw          3,0 TDI 24V 165 kw

3,0 TDI 24V 176 kw          3,0 TDI 24V 180 kw          3,0 TDI 24V 200 kw          3,0 TDI 24V 230 kw          3,0 TDI 24V 235 kw

+ slušná spolehlivost, výkon, kultura chodu.
- drahé servisní náklady, obtížná výměna rozvodového řetězu.
Co může zlobit: opotřebené vstřiky, turbodmychadlo, rozvody.


TDI V8

Příprava paliva: Common - Rail (CR)
Období výroby: 1999 - 2015
Výkonové varianty:

3,3 TDI 32V 165 kw          4,0 TDI 32V 202 kw          4,2 TDI 32V 240 kw          4,2 TDI 32V 250 kw          4,2 TDI 32V 283 kw

+ drtivá dynamika.
- v porovnání s konkurencí horší kultivovanost, vysoká spotřeba, složitost motoru (2 x turbo, 2 x DPF), dlouhá prodleva nástupu turbodmychadla.
Co může zlobit: vzhledem k celkové složitosti riziko vysokých nákladů na servis, omezená životnost vstřiků (má vliv kvalita paliva), problémy s rozvody (řetězové), zanášení karbonem, škrtící klapky.


TDI V8 (EA 898)

Příprava paliva: Common - Rail (CR)
Období výroby: 2016 - 2018
Výkonové varianty:

4,0 TDI 32V 310 kw          4,0 TDI 32V 320 kw

+ drtivá dynamika současně se skvělou pružností.
- složitost motoru


TDI V10

Příprava paliva: Čerpadlo - tryska (PD)
Období výroby: 2002 - 2010
Výkonové varianty:

5,0 TDI 20V 230 kw          5,0 TDI 20V 258 kw

+ drtivá dynamika
- extrémě komplikovaný motor (včetně dvou řídících jednotek), složité servisní úkony, mechanická nespolehlivost, poruchovost
Co může zlobit: Selhávající vodní pumpa, zadřené turbodmychadlo, vstřiky, úniky motorového oleje, praskání bloku


TDI V12

Příprava paliva: Common - Rail (CR)
Období výroby: 2008 - 2012
Výkonové varianty:

6,0 TDI 48V 368 kw

+ nejvýkonější naftový motor do dnešních dnů
- extrémně vysoké provozní i servisní náklady