Historie motorů VW TDi (od 1,2 l do 2,0 l)

Historie motorů VW TDi (od 1,2 l do 2,0 l)

Historie motorů VW TDi (od 1,2 l do 2,0 l)

17 / 7 / 2018

Zkratka tří písmen TDi značí Turbocharged Direct Injection a od počátku 90. let se s nimi můžeme setkat v mnoha modelech koncernu VW (VW, Audi, Škoda, Seat). Od dřívějších dieslových motorů používaných ve vozech VW a Audi již od poloviny 70. let se liší konstrukčně (tvarem hlavy a spalovacích prostorů) tak i systémem dodávky paliva (přímý vstřik). Ihned po uvedení zaznamenaly obrovský úspěch způsobený extrémně nízkou spotřebou, solidní dynamikou a špičkovou spolehlivostí. Od uvedení do současnosti motory prodělaly mnoho změn a modifikací, které přinesly vyšší výkon, nižší emise ale zároveň i určité technické problémy. Tento článek detailně nepopisuje jednotlivé motory, ale nabízí ucelený přehled o všech modifikacích do objemu 2,0 l dle použitého typu přípravy paliva.


Příprava paliva: rotační čerpadlo

Období výroby: 1991 - 2002
Výkonové varianty:

1,7 SDI 8V 44 kw          1,9 SDI 8V 47 kw          1,9 SDI 8V 50 kw          1,9 TDI 8V 66 kw          1,9 TDI 8V 81 kw

+ velmi vysoká spolehlivost, mechanická robustnost, velmi nízká spotřeba
- nekultivovaný chod motoru
Co může zlobit: váha vzduchu, EGR ventil, turbodmychadlo s variabilní délkou lopatek (81 kw, 66 kw od r.v. 2000).


Příprava paliva: čerpadlo-tryska (PD)

Období výroby: 2000 - 2010
Výkonové varianty:

1,2 TDI PD 6V 45 kw

1,4 TDI PD 6V 51 kw          1,4 TDI PD 6V 55 kw          1,4 TDI PD 6V 59 kw          1,4 TDI PD 6V 66 kw         

1,9 TDI PD 8V 66 kw          1,9 TDI PD 8V 74 kw          1,9 TDI PD 8V 77 kw          1,9 TDI PD 8V 85 kw         

1,9 TDI PD 8V 96 kw          1,9 TDI PD 8V 110 kw        1,9 TDI PD 8V 118 kw

+ vysoká spolehlivost, nízká spotřeba (byť vyšší než u předchůdce)
- nekultivovaný chod motoru zejména u tříválcových variant
Co může zlobit: váha vzduchu, EGR ventil, turbodmychadlo, horší mechanická spolehlivost než u předchůdce vlivem long-life intervalů oleje, u posledních ročníku lze narazit na verze s DPF filtrem, který bývá problematický.


 

Příprava paliva: čerpadlo-tryska (PD) EA188

Období výroby: 2004 - 2010
Výkonové varianty:


2,0 TDI PD 8V 103 kw DPF (kód BMM, BMP)          2,0 TDI PD 16V 103 kw (kód BKP)         

2,0 TDI PD 16V 103 kw DPF (kód BKD)                   2,0 TDI PD 16V 125 kw DPF (kód BMR)


+ příznivá spotřeba, vysoký výkon a pružnost
- vysoká poruchovost, mechanické závady
Co může zlobit: závady na vstřikování, EGR ventil, zadření motoru vlivem rozvodů olejového čerpadla (BKP), praskání hlavy (8V je na tom lépe), problém s DPF (krom BKP), dvouhmotový setrvačník, turbodmychadlo.


 

Příprava paliva: common-rail (CR) EA189

Období výroby: 2008 - současnost
Výkonové varianty:


1,2 TDI CR 12V 55 kw     

1,4 TDI CR 12V 55 kw          1,4 TDI CR 12V 66 kw          1,4 TDI CR 12V 77 kw

1,6 TDI CR 16V 55 kw          1,6 TDI CR 16V 66 kw          1,6 TDI CR 16V 77 kw          1,6 TDI CR 16V 81 kw

2,0 TDI CR 16V 81 kw          2,0 TDI CR 16V 103 kw        2,0 TDI CR 16V 110 kw         2,0 TDI CR 16V 125 kw

2,0 TDI CR 16V 130 kw        2,0 TDI CR 16V 135 kw         2,0 TDI CR 16V 140 kw        2,0 TDI CR 16V 176 kw


+ příznivá spotřeba, kultura chodu
- průměrná spolehlivost
Co může zlobit: DPF filtr, vyšší spotřeba oleje, EGR ventil, opotřebené vstřiky