Historie dieslových motorů VW TDi (od 1,2 l do 2,0 l)

Historie dieslových motorů VW TDi (od 1,2 l do 2,0 l)

Historie dieslových motorů VW TDi (od 1,2 l do 2,0 l)

17 / 7 / 2018

Zkratka tří písmen TDi značí Turbocharged Direct Injection a od počátku 90. let se s nimi můžeme setkat v mnoha modelech koncernu VW (VW, Audi, Škoda, Seat). Od dřívějších dieslových motorů používaných ve vozech VW a Audi již od roku 1976 (kdy se objevil motor 1,5 D 37 kw ve vozech VW Golf MK1 a VW Passat B1) se liší konstrukčně (tvarem hlavy a spalovacích prostorů) tak i systémem dodávky paliva (přímý vstřik do válce). Ihned po uvedení zaznamenaly obrovský úspěch způsobený extrémně nízkou spotřebou, solidní dynamikou a špičkovou spolehlivostí. Od uvedení do současnosti motory prodělaly mnoho změn a modifikací, které přinesly vyšší výkon, nižší emise ale zároveň i určité technické problémy. Tento článek detailně nepopisuje jednotlivé motory, ale nabízí ucelený přehled o všech modifikacích do objemu 2,0 l dle použitého typu přípravy paliva.


Příprava paliva: mechanická pumpa Bosch VP25

Období výroby: 1976 - 1997
Eko norma: EURO 0 - EURO 1
Vstřikovače: Bosch mechanický (nepřímí vstřik)
Rozvody: Řemen (60.000 km)
Filtr DPF: Ne
Dvouhmotový setrvačník: Ne
Výkonové varianty:

1,3 D 8V 33 kw          1,4 D 8V 35 kw          1,5 D 8V 37 kw          1,6 D 8V 40 kw          1,6 TD 8V 51 kw          1,6 TD 8V 59 kw          1,9 D 8V 47 kw          1,9 TD 8V 55 kw

+ Velice nízké servisní náklady
- Tyto motory ještě mají vstřikování nafty do předkomůrky, z toho plynou určitá negativa: nekultivovaný chod motoru, vyšší spotřeba paliva, horší zimní starty
Co může zlobit: Praskání hlavy motoru při nešetrném provozu


 

Příprava paliva: rotační čerpadlo EA180

Období výroby: 1991 - 2002
Eko norma: EURO 2 - EURO 3
Vstřikovače: Bosch mechanický (přímí vstřik)
Rozvody: Řemen (90.000 km)
Filtr DPF: Ne
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

1,7 SDI 8V 44 kw          1,9 SDI 8V 47 kw          1,9 SDI 8V 50 kw          1,9 TDI 8V 66 kw          1,9 TDI 8V 81 kw

+ velmi vysoká spolehlivost, mechanická robustnost, velmi nízká spotřeba
- nekultivovaný chod motoru
Co může zlobit: váha vzduchu, EGR ventil, turbodmychadlo s variabilní délkou lopatek (81 kw, 66 kw od r.v. 2000).


 

Příprava paliva: čerpadlo-tryska (PD) EA188

Období výroby: 2000 - 2010
Eko norma: EURO 3 - EURO 4
Vstřikovače: PD Bosch solenoid (repasovaný cca 8500 Kč)
Rozvody: Řemen (do 4/2006 120.000 km ; od 5/2006 150.000 km)
Filtr DPF: Pouze motor s kódem BLS
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

1,2 TDI PD 6V 45 kw

1,4 TDI PD 6V 51 kw          1,4 TDI PD 6V 55 kw          1,4 TDI PD 6V 59 kw          1,4 TDI PD 6V 66 kw         

1,9 TDI PD 8V 66 kw          1,9 TDI PD 8V 74 kw          1,9 TDI PD 8V 77 kw          1,9 TDI PD 8V 85 kw         

1,9 TDI PD 8V 96 kw          1,9 TDI PD 8V 110 kw        1,9 TDI PD 8V 118 kw

+ vysoká spolehlivost, nízká spotřeba (byť vyšší než u předchůdce), motory s kódem BJB, BKC, BXE bez DPF
- nekultivovaný chod motoru zejména u tříválcových variant, motor s kódem BLS obsahuje DPF
Co může zlobit: váha vzduchu, EGR ventil (cca 5.000 Kč), turbodmychadlo, horší mechanická spolehlivost než u předchůdce vlivem long-life intervalů oleje, u posledních ročníku lze narazit na verze s DPF filtrem, který bývá v souvislosti se vstřikováním PD problematický (BLS).


 

Příprava paliva: čerpadlo-tryska (PD) EA188

Období výroby: 2003 - 2010
Eko norma: EURO 4
Vstřikovače: 103 kw - Bosch solenoid (repasovaný cca 8.500 Kč)          125 kw - VDO Continental piezo-elektrický (repasovaný cca 11.000 Kč)
Rozvody: Řemen (do 2006 120.000 km ; od 2006 150.000 km)
Filtr DPF: viz výkonové varianty
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:


2,0 TDI PD 8V 100 kw DPF (BMA, BVH, BGW, BHW)          2,0 TDI PD 8V 103 kw DPF (BMM, BMP, BRT)         

2,0 TDI PD 16V 100 kw (AZV, BMA)          2,0 TDI PD 16V 103 kw (BKP, BKD)          2,0 TDI PD 16V 103 kw DPF (BKD)                  

2,0 TDI PD 16V 125 kw DPF (BMN, BMR, BRD)


+ příznivá spotřeba, vysoký výkon a pružnost
- vysoká poruchovost, mechanické závady
Co může zlobit: závady na vstřikování (zvláště 125 kw verze), EGR ventil (cca 5000 Kč), zadření motoru vlivem rozvodů olejového čerpadla (BKP, BKD), praskání hlavy (8V je na tom lépe), problém s DPF, dvouhmotový setrvačník, turbodmychadlo, opotřebená vačková hřídel (týká se 8V variant)


 

Příprava paliva: common-rail (CR) EA189

Období výroby: 2008 - 2015
Eko norma: EURO 5
Vstřikovače:
1,6 TDi: VDO Continental piezo-elektrický (cca 9500 Kč)          2,0 TDi: Bosch piezo-elektrický (cca 10.000 Kč)
Rozvody: Řemen (210.000 km)
Filtr DPF: Ano
Dvouhmotový setrvačník: Ano

Výkonové varianty:


1,2 TDI CR 12V 55 kw     

1,6 TDI CR 16V 55 kw          1,6 TDI CR 16V 66 kw          1,6 TDI CR 16V 77 kw         

2,0 TDI CR 16V 81 kw          2,0 TDI CR 16V 103 kw        2,0 TDI CR 16V 105 kw         2,0 TDI CR 16V 125 kw          2,0 TDI CR 16V 130 kw


+ příznivá spotřeba, kultura chodu
- průměrná spolehlivost
Co může zlobit: DPF filtr, vyšší spotřeba oleje, vodou chlazený EGR ventil (cca 10.000 Kč), opotřebené vstřiky


 

Příprava paliva: common-rail (CR) EA288

Období výroby: 2012 - současnost
Eko norma: EURO 5 - EURO 6 (od 9/2015)
Vstřikovače: Bosch solenoid (cca 10.000 Kč)
Rozvody: Řemen (210.000 km)
Filtr DPF: Ano
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:


1,4 TDI CR 12V 55 kw          1,4 TDI CR 12V 66 kw          1,4 TDI CR 12V 77 kw

1,6 TDI CR 16V 59 kw          1,6 TDI CR 16V 66 kw          1,6 TDI CR 16V 77 kw          1,6 TDI CR 16V 81 kw          1,6 TDI CR 16V 85 kw          1,6 TDI CR 16V 88 kw

2,0 TDI CR 16V 88 kw          2,0 TDI CR 16V 110 kw        2,0 TDI CR 16V 135 kw         2,0 TDI CR 16V 140 kw          2,0 TDI CR 16V 176 kw


+ příznivá spotřeba, kultura chodu, mohutný výkon bi-turbo verze (176 kw), vylepšený systém EGR ventilu, spolehlivost
- většina motorů je vybavena systémem SCR (vstřikováním močoviny AD Blue) do výfuku
Co může zlobit: DPF filtr, přehřátí motoru