Přehled dieselových motorů Peugeot HDI

Publikováno: 16.11.2018

Motory HDI (high-pressure direct injection) uvedl koncern PSA (Peugeot, Citroen) na trh v roce 1998 a ihned se tím technologicky dorovnal špičce na poli dieselových motorů. Po Italských JTD a Mercedes-Benz CDI motorech přinesl jako další výrobce přímé vstřikování nafty pomocí systému common-rail, které dokázalo vstřikovat naftu rovnou do spalovacích prostorů pod tlakem až 1350 barů. Navíc díky technickému principu tohoto systému (nezávislého na rozvodovém mechanizmu) i několikrát během jednoho pracovního cyklu. Obchodní úspěch se záhy dostavil. Důkazem je množství těchto motorů, které pod různými značeními licenčně pohání modely aut napříč kontinenty. Od uvedení do součastnosti prodělaly motory HDI několik inovací, v tomto přehledu se zaměříme na základní charakteristiky a také uvedeme značky, které tyto motory pohání. Jako první na trh přišly motory o obsahu 2,0 (a jím příbuzný 2,2) následujíc obsahy 1,4 a 1,6. Pro lepší přehled budou v tomto článku motory řazeny dle kubatury.

Přehled dieselových motorů Peugeot HDI

1,4 HDI (DV4)

Období výroby: 2002 - 2009
Eko norma: Euro 3 (2002 - 2006), Euro 4 (2006 - 2009)

Vstřikovače: VDO Continental piezo-elektrický (HDI, TDCi, D)          Delphi (DDiS)
Rozvody: Řemen (240.000 km)
Filtr DPF: Od roku 2006
Dvouhmotový setrvačník: Ne

Výkonové varianty:

1,4 HDI 8V 40 kw          1,4 HDI 8V 50 kw          1,4 HDI 16V 66 kw

Použití:
Peugeot (HDI)          Citroen (HDI)          Ford (TDCi)          Mazda (D)          Suzuki (DDiS)

+ robustnost a spolehlivost, úspornost
- výkon, 16V verze vyráběna jen do roku 2006
Co může zlobit: úniky motorového oleje, od roku 2006 instalovaný filtr pevných částic (FAP) vyžadující aditiva, vstřikovače Delphi u Suzuki modelů


1,5 HDi (DV5)

Období výroby: 2017 - současnost
Eko norma: Euro 6.2

Vstřikovače: Bosch piezo-elektrický (HDI, TDCi, D)
Rozvody: Řemen (240.000 km)
Filtr DPF: Ano
Dvouhmotový setrvačník: Ano

Výkonové varianty:

1,5 BlueHDi 16V 55 kw          1,5 BlueHDi 16V 75 kw          1,5 BlueHDi 16V 88 kw          1,5 BlueHDi 16V 96 kw

Použití:
Peugeot (BlueHDI)          Citroen (BlueHDI)          Opel (CDTi)

+ plní přísné emisní limity
- zatím nejsou známi nedostatky
Co může zlobit: Motor používá pokročilé systémi na čištění výfukových splodin (DPF, Oxidační katalizátor, vstřikování močoviny SCR)


1,6 HDI (DV6)

1. generace
Datum výroby: 2004 - 2010
Eko norma: Euro 4
Vstřikovače: 
Bosch solenoid
Rozvody: Řemen (240.000 km)
Filtr DPF: Ano (s aditivy)
Dvouhmotový setrvačník: Ano (80 kw verze)
Výkonové varianty:

1,6 HDI 16V 66 kw          1,6 HDI 16V 80 kw

Použití:
Peugeot (HDI)          Citroen (HDI)          Ford (TDCi)          Volvo (d)          Mini (D)          Mazda (MZ-CD)

+ lehká celohliníková konstrukce, dobrá spotřeba, relativní kultivovanost
- konstrukční nedokonalost olejové vany a olejového managementu, náchylnost na údržbu, poddimenzovanost konstrukce
Co může zlobit: EGR ventil, dvouhmotový setrvačník (80 kw verze), vysoká karbonizace motoru, turbodmychadlo, netěsné vstřikovače common-rail, filtr pevných částic (FAP) vyžadující aditiva má životnost kolem 150.000 km.


1,6 HDI (DV6)

2. generace
Datum výroby: 2010 - současnost
Emisní norma: Euro 5 (2010 - 2014), Euro 6 (2014 - současnost)
Vstřikovače: 
Bosch solenoid (68 a 70 kw)         VDO Continental piezo-elektrický (82, 85, 88 kw)          Bosch piezo-elektrický (od 12/2017 - BlueHDi)
Rozvody: Řemen (240.000 km)
Filtr DPF: Ano (s aditivy pro vozy PSA, bez aditiv pro vozy Ford, Volvo, Mini a Mazda)
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

1,6 HDI 8V 68 kw          1,6 HDI 8V 70 kw          1,6 HDI 8V 82 kw          1,6 HDI 8V 85 kw          1,6 e-HDI 8V 88 kw

Použití:
Peugeot (HDI)          Citroen (HDI)          Ford (TDCi)          Volvo (D2)          Mini (D)          Mazda (MZ-CD)

+ inovované vstřikování paliva, varianty e-HDI s reverzibilním alternátorem řídícím start-stop systém, vysoká kultivovanost, spotřeba a emise (zejména e-HDI a BlueHDI)
- u motorů ve vozech Peugeot a Citroen stále používáný filtr pevných částic (FAP) vyžadující aditiva. U ostatních DPF bez aditiv. Komplikovanější motory BlueHDI se vstřikováním močoviny
Co může zlobit: karbonizace motoru, filtr pevných částic (FAP)


2,0 - 2,2 HDI (DW10) - (DW12)

1. generace
Datum výroby: 1998 - 2006
Emisní norma: Euro 3
Vstřikovače: 
Bosch solenoid
Rozvody: Řemen (do 2003 120.000 km, od 2003 160.000 km)
Filtr DPF: Pouze 2,2 HDi, vyjmečně i 2,0 HDi (kód motoru RHS, RHT, RHM)
Dvouhmotový setrvačník: Ano (80 a 98 kw)
Výkonové varianty:

2,0 HDI 8V 66 kw          2,0 HDI 8V 80 kw          2,2 HDI 16V 98 kw

Použití:
Peugeot (HDI)          Citroen (HDI)

+ vysoká spolehlivost a odolnost, kultivovanost (pohledem konce 90. let), úspornost, dynamiky 2,2 HDi
- oproti konkurenčnímu TDI vyšší spotřeba, motor 2,2 HDI vždy s FAP
Co může zlobit: Filr pevných částic (FAP) u motoru 2,2 HDI, úniky oleje, porucha vysokotlakého naftového čerpadla


2,0 - 2,2 HDI (DW10) - (DW12)

2. generace
Datum výroby: 2004 - současnost
Emisní norma: Euro 4 - Euro 6
Vstřikovače: Euro 4 VDO Continental piezo-elektrický          Od Euro 5 Delphi Solenoid
Rozvody: Řemen (160.000 km)
Filtr DPF: Ano krom motoru 2,0 HDi s označením RHX (Euro 4)
Dvouhmotový setrvačník: Ano
Výkonové varianty:

2,0 HDI 16V 100 kw          2,0 HDI 16V 103 kw          2,0 BlueHDI 16V 110 kw          2,0 HDI 16V 120 kw          2,0 BlueHDI 16V 132 kw

2,2 HDI 16V 120 kw          2,2 HDI 16V 125 kw          2,2 HDI 16V 130 kw          2,2 HDI 16V 140 kw          2,2 BlueHDI 16V 147 kw

Použití:
Peugeot (HDI)          Citroen (HDI)          Ford (TDCi)          Volvo (d)          Suzuki (DDiS)          Jaguar (d)          Land-Rover (TD4, SD4)          Mitsubishi (Di-Dc)

+ kultura chodu, výkon a pružnost, spotřeba, stále nadprůměrná spolehlivost
- Filtry pevných částic u většiny variant, komplikovanější motory BlueHDI se vstřikováním močoviny
Co může zlobit: zanešený EGR ventil, úniky oleje, zanesený filtr pevných částic (u euro 4 motorů nemusel být přítomen, od euro 5 u všech)


2,7 - 3,0 HDI (DT17) - (DT20)

Datum výroby:  2004 - současnost
Emisní norma: Euro 4 (2004 - 2009), Euro 5 (2009 - současnost)
Vstřikovače: VDO Continental piezo-elektrický
Rozvody: Řemen (230.000 km)
Filtr DPF: Ano
Dvouhmotový setrvačník: Ne
Výkonové varianty:

2,7 V6 HDI 24V 140 kw          2,7 V6 HDI 24V 152 kw

3,0 V6 HDI 24V 177 kw          3,0 V6 HDI 24V 187 kw          3,0 V6 TDV6 24V 202 kw          3,0 V6 TDV6 24V 221 kw          3,0 V6 TDV6 24V 225 kw

Použití:
Peugeot (HDI)          Citroen (HDI)          Jaguar (SDV6)          Land-Rover (TDV6)

+ velice moderní kontrukce, lehký celohliníkový blok, špičková kultivovanost, výkon a pružnost, zvýšená spolehlivost motorů 3,0 HDi.
- celková složitost motoru, spousta komponent 2x (turbodmychadlo, čidla...), náchylnost motorů 2,7 HDi na praskání bloku.
Co může zlobit: EGR ventyl, úniky oleje či chladící kapaliny, vadná těsnění pod hlavou, porucha olejového čerpadla, rozvody s omezenou životností

Kontaktní formulář

Přemýšlíte o novém voze? Začněte tím, že nám sdělíte Vaše představy.



Váš prohlížeč (Internet Explorer) je zastaralý.

Již nevydává pro systém Windows žádné aktualizace. Stáhněte si jeden z těchto aktuálních, svobodných a vynikajících prohlížečů: