Přehled dieslových motorů Renault dCi

Přehled dieslových motorů Renault dCi

Přehled dieslových motorů Renault dCi

24 / 11 / 2018

Motory s označením dCi (direct Common-rail Injection) přišli na trh již na konci 90. let minulého století (1999) a jak již název napovídá, jedná se o první dieslové motory Renault s přímým vstřikováním paliva pomocí v té době velice moderního systému Common-rail. Avšak označení Renault není úplně přesné, neboď právě v té době došlo ke sloučení s automobilkou Nissan a tím ke vzniku koncernu Renault - Nissan. Ještě před uvedením těchto motorů uvedl Renault svůj první přímovstřikový motor s označením dTi, jehož dodávku paliva obstarávalo rotační čerpadlo. O překotném vývoji u Renaultu ve druhé polovině 90. let svědčí model Megane, kde mohl mít zákazník pod kapotou ještě stařičký předkomůrkový diesel (D), předkomůrkový Turbodiesel (TD), přímovstřikový (dTi) a konečně common-railový (dCi). Od uvedení prvních motorů dCi do dněšních dnů koncern Renault - Nissan představil několik verzí lišící se obsahem motoru i konstrukcí s různou spolehlivostí. V totmo článku řazeném dle kubatury (nikoli chronologicky) se podíváme na jedntotlivé varianty.


1,5 dCi (K9K)

Emisní norma: Euro 3
Datum výroby: 2001 - 2006
Použití: Renault, Dacia a Nissan (dCi)

Vstřikovače: Delphi solenoid - 48 a 60 kw (cca 4000 Kč)          VDO Continental piezo-elektrický - 74 kw (cca 8000 Kč)
Rozvody: Řemen (120.000 km)

Dvouhmotový setrvačník: Ne
Filtr DPF: Ne
Výkonové varianty:

1,5 dCi 8V 48 kw          1,5 dCi 8V 60 kw          1,5 dCi 8V 74 kw

+ Velice nízká spotřeba, v malých modelech slušná dinamika
- Choulostivé vstřikovače Delphi, zadírání vysokotlakého čerpadla Lukas (u vstřikovačů Delphi)
Co může zlobit: Vysokotlaké vstřikovací čerpadlo, vstřikovače (hlavně Delphi), turbodmychadlo s variabilní délkou lopatek (74 kw varianta)

Emisní norma: Euro 4
Datum výroby: 2005 - 2011
Použití: Renault, Dacia a Nissan (dCi)
Vstřikovače: Delphi solenoid - 51 a 63 kw (cca 4000 Kč)          VDO Continental
piezo-elektrický - 78 kw (cca 8000 Kč)
Rozvody: Řemen (120.000 km)

Dvouhmotový setrvačník: Pouze 78 kw verze
Filtr DPF: Ne
Výkonové varianty:

1,5 dCi 8V 51 kw          1,5 dCi 8V 63 kw          1,5 dCi 8V 78 kw

+ zvýšená spolehlivost vstřikovacího čerpadla (51 a 63 kw), u verze 78 kw piezo-elektricky ovládané vstřikovače od Continental (bývalý Siemens)
- Stále přetrvávající choulostivost palivového systému na kvalitu nafty
Co může zlobit: Vysokotlaké vstřikovací čerpadlo, vstřikovače, zadření ojničního ložiska (78 kw verze), turbodmychadlo s variabilní délkou lopatek (78 kw verze), dvouhmotový setrvačník (78 kw verze)

Emisní norma: Euro 5
Datum výroby: 2010 - 2013
Použití: Renault, Dacia a Nissan (dCi)
Vstřikovače: Delphi solenoid - 55 a 66 kw (cca 4000 Kč)          VDO Continental
piezo-elektrický - 81 kw (cca 8000 Kč)
Rozvody: Řemen (120.000 km)

Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ano (s pátým vstřikovačem před DPF)
Výkonové varianty:

1,5 dCi 8V 55 kw          1,5 dCi 8V 66 kw          1,5 dCi 8V 81 kw

+ inovované vstřikovače Delphi s výrazně zvýšenou spolehlivostí (55 - 66 kw)
- u všech verzí filtr pevných částic - EURO 5 řešen spolehlivým pátým vstřikem ústícím až do výfuku před filtr.
Co může zlobit: turbodmychadlo s variabilní délkou lopatek, dvouhmotový setrvačník

Emisní norma: Euro 6
Datum výroby: 2013 - současnost
Použití: Renault, Dacia a Nissan (dCi), Mercedes - Benz (CDI)
Vstřikovače: Bosch solenoid - 55 a 66 kw (cca 8000 Kč)          VDO Continental
piezo-elektrický - 81 kw (cca 8000 Kč)
Rozvody: Řemen (120.000 km)

Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ano
Výkonové varianty:

1,5 dCi 8V 55 kw          1,5 dCi 8V 66 kw          1,5 dCi 8V 81 kw

+ přechod na vstřikovače Bosch (55 - 66 kw), velice nízké emise, spolupráce na vývoji s M-B.
- u všech verzí filtr pevných částic - EURO 6 řešen konvenčním typem
Co může zlobit: turbodmychadlo s variabilní délkou lopatek, dvouhmotový setrvačník


1,6 dCi (R9M)

Emisní norma: Euro 6
Datum výroby: 2011 - současnost
Použití: Renault, Nissan (dCi), Mercedes - Benz (CDI)
Vstřikovače: Bosch solenoid
(cca 8000 Kč)
Rozvody: Řetěz

Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ano
Použití: Renault a Nissan (dCi), Mercedes - Benz (CDI)
Výkonové varianty:

1,6 dCi 16V 96 kw          1,6 dCi 16V 118 kw          1,6 dCi 16V 130 kw

+ skvělá dinamika a spotřeba, rozvody poháněné spolehlivým řetězem
- zatím nejsou známy žádné zásadní nedostatky
Co může zlobit: filtr pevných částic FAP


1,7 dCi (R9N)

Emisní norma: Euro 6.2 (6.c)
Datum výroby: 2018 - současnost
Použití: Renault, Nissan (Blue dCi)
Rozvody: Řetěz

Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ano
Výkonové varianty:

1,7 Blue dCi 16V 88 kw          1,7 Blue dCi 110 kw

+ Slňují přísné emisní normy 6.2, spotřeba
- vstřikování kapaliny AD blue (močoviny)


1,9 dCi (F9Q)

Emisní norma: Euro 3 - Euro 5
Datum výroby: 1999 - 2015
Použití: Renault a Nissan (dCi), Mitsubishi (DI-D), Volvo (d), Suzuki (DDIS)
Vstřikovače: Bosch solenoid
(cca 4500 Kč)
Rozvody: řemen (120.000 km)

Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ano
Výkonové varianty:

1,9 dCi 8V 66 kw          1,9 dCi 8V 74 kw          1,9 dCi 8V 79 kw          1,9 dCi 8V 88 kw          1,9 dCi 8V 96 kw

+ kultura chodu vzhledem k době vzniku
- vysoká kolísavost spolehlivosti, množství možných závad, konstrukční nedostatky zvláště z období 2000 - 2004, malá olejová náplň 4,7 litru
Co může zlobit: Častá závada turbodmychadel (neplatí pro 96 kw verzi, ta má vodou chlazené), EGR ventil, úniky oleje, intercooler


2,0 dCi (M9R)

Emisní norma: Euro 4 (dCi) - Euro 5 (Energy dCi) - EURO 6.2 (Blue dCi)
Datum výroby: 2005 - současnost
Použití: Renault a Nissan (dCi)
Vstřikovače: Bosch piezo-elektrický
(cca 8000 Kč)
Rozvody: Řetěz

Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ano (krom 96 a 110 kw verze starší roku 2010)
Výkonové varianty:

2,0 dCi 16V 96 kw          2,0 dCi 16V 110 kw          2,0 Blue dCi 16V 118 kw          2,0 dCi 16V 127 kw          2,0 dCi 16V 132 kw          2,0 Blue dCi 16V 147 kw

+ do roku 2010 verze 96 a 110 kw bez FAP, kultura chodu slabších verzí, dinamika silnějších verzí, vysoká spolehlivost, separátně chlazené turbodmychadlo (krom 96 kw verze), velice vysoká životnost rozvodového řetězu (přes 300.000 km)
- od roku 2010 všechny verze s FAP, od roku 2018 vstřikování kapaliny AD blue (močoviny)
Co může zlobit: při výhradně měsském provozu snížená životnost FAP, občas závada vstřikovače


2,2 dCi (G9T)

Emisní norma: Euro 3
Datum výroby: 2001 - 2009
Vstřikovače:
Bosch solenoid (cca 8000 Kč)
Rozvody: řemen (120.000 km)

Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ne
Použití: Renault
Výkonové parametry:

2,2 dCi 16V 85 kw          2,2 dCi 16V 96 kw          2,2 dCi 16V 110 kw

+ vysoký výkon a kultura chodu
- velice poruchový a choulostivý motor, konstrukční nedostatky
Co může zlobit: závada vstřikovačů, elektronika motoru, turbodmychadlo, rozvody (vlivem špatně řešené konstrukce vyvažovacích hřídelí), EGR ventil


3,0 dCi V9X

Emisní norma: Euro 3
Datum výroby: 2009 - 2015
Vstřikovače:
Bosch piezo-elektrický (cca 9500 Kč)
Rozvody: řetěz

Dvouhmotový setrvačník: Ano
Filtr DPF: Ano
Použití: Renault a Nissan (dCi); Infiniti (30d)
Výkonové parametry:

3,0 dCi 24V 173 kw          3,0 dCi 24V 177 kw

+ velmi vysoký výkon, kultura chodu, mechanická spolehlivost, robustnost konstrukce
- problém navodit správné podmínky pro regenerai DPF filtru
Co může zlobit: DPF filtr