Historie benzínových vidlicových motorů BMW

Historie benzínových vidlicových motorů BMW

Historie benzínových vidlicových motorů BMW

31 / 10 / 2018

Další kapitolou bude přehled benzinových motorů BMW vyráběných cca do roku 2000.


OHV V8

Jeden z prvních osmiválců na starém kontinentu nasazený ve větším měřítku vyráběný v letech 1951–1965 a s relativně skromným objemem 2,6 - 3,2 l. 


M60

První moderní osmiválec používaný v počátku devadesátých let. Rozvod DOHC, objem 3,0 - 4,0 l velmi spolehlivé a robustní agregáty, u kterých si bohužel často nerozumněl nikasilový povrch stěn válců s méně kvalitním palivem - ten byl na konci roku 1994 nahrazen povrchem alusilovým. Motory s nevelkou spotřebou (s ohledem na objem, výkon a velikost a hmotnost vozidel ve kterých se objevoval).


M62

Evoluce M60, novější elektronika, větší objemy (3,5 - 4,8 l). Ve výrobě 1996-2004. Na přelomu tisíciletí došlo k úpravě agregátu, který měl následně označení M62TU. Přibylo variabilní časování sací vačky, díky kterému má motor vyšší točivý moment v nižších otáčkách a trochu nižší spotřebu. Celkově velice spolehlivý agregát, který netrpí žádýnými fatálními vadami. Snad jen průsaky oleje u krytů ventilů a vyšší spotřeba oleje (0,5-0,7 l / 1000km) při vyšších nájezdech.


M70

První dvanáctiválec BMW. Fakticky se jedná o dva M30 o objemu 2,5 l. Vyráběný 1987–1996 a používaný jen v řadě 7, 8 a ve verzi S70B56  také v McLarenu F1. Motor jako takový netrpí žádnými neduhy. Ale je vcelku komplikovaně poskládán. Vše je na autě dvakrát. Řídící jednotky, palivová čerpadla, dokonce i autobaterie. Největší problém tedy bývá diagnostika nějaké byť triviální závady. Motor nemá nikterak přesvěčivý výkon. M60/M62 nabízí jen o málo méně, je lehčí, auto s ním agilnější a se spotřebou téměř poloviční...ale zase je to "jen" osmiválec.


M73

Modernizovaná M70 s malinko vyšším objemem (5,4 l). Zajímavostí je, že se jedná o jeden z posledních ne-li posední benzinový motor s dvouventilovou technikou mezi premiovými vozy.