Historie dieslových motorů Opel

Historie dieslových motorů Opel

Historie dieslových motorů Opel

21 / 8 / 2020

Opel dlouhá léta patřil pod křídla amerického koncernu GM. Vzhledem k těmto vazbám měl Opel přístup k dieselovým motorům oproti tradiční evropské konkurenci specifický. Vlastních dieselových motorů měl poskrovnu a jelikož z amerického koncernu neměl kde brát, často dodával do svých vozů licenční motory od jiných výrobců. Přitom byl paradoxně jedním z prvních výrobců, kteří nabízeli naftový motor v osobním voze (Opel Record 1972). V tomto článku si všechny chronologicky seřadíme a zhodnotíme slabé i silné stránky.


1. generace (2,1 L a 2,0 L)

Období výroby: 1972 - 1981
Emisní norma: Euro 0
Vstřikovače: Bosch mechanický, nepřímé vstřikování
Rozvody: Řemen (90.000 km)
Filtr DPF: Ne
Technika: 4 - válec OHC, 8V
Výkonové varianty:

2,0 8V 43 kw          2,1 8V 44 kw

Použití: Opel Record a Opel Ascona.

+ První dieselový motor od Opelu, byl uveden jako konkurence pro M-B v jeho taxikářských vozech.
- Nekultivovanost, v porovnání s dnešními diesly vysoká spotřeba kolem 8 litrů.
Co může zlobit: Praskání hlavy motoru při nešetrném provozu


2. generace (1.6 L a 2,3 L)

Období výroby: 1982 - 1993
Emisní norma: Euro 0
Vstřikovače: Bosch mechanický, nepřímé vstřikování
Rozvody: Řemen (90.000 km)
Filtr DPF: Ne
Technika: 4 - válec OHC, 8V
Výkonové varianty:

1,6 8V 40 kw (D)         2,3 8V 54 kw (D)         2,3 8V 66 kw (TD)         2,3 8V 74 kw (TD)

Použití: motory 1,6 D se používaly v modelech Opel Ascona a Opel Kadet (d), motory 2,3 D a TD v modelu Opel Omega (a).

+ Motory se vyznačovaly vyšší kultivovaností než u předchůdců.
Co může zlobit: Praskání hlavy motoru při nešetrném provozu či při závadě v chladícím mechanismu.


3. generace (1,5L a 1,7 L)

Období výroby: 1988 - 2000
Emisní norma: Euro 1 - Euro 2
Vstřikovače: Bosch mechanický, nepřímé vstřikování
Rozvody: Řemen (90.000 km)
Filtr DPF: Ne
Technika: 4 - válec OHC, 8V
Výkonové varianty dle původu agregátu:

Isuzu:         
1,5 8V 53 kw (1488 cc - TD; 4EC1)          1,7 8V 60 kw (1686 cc - TD; 4EE1)

Opel:         
1,7 8V 44 kw (1699 cc - D)          1,7 8V 50 kw (1699 cc - TD)

Použití: motory 1,5 TD se používaly v modelech Opel Kadet (e) a Opel Corsa (a), (b) - zde s výkonem 49 kw. Motory 1,7 D a 1,7 TD v modelu Opel Corsa (b), Opel Kadet (e), Opel Astra (f) a Opel Vectra (a). Model Opel Omega (b) a (c) používal motor BMW 2,5 M51.

+ Motory původem od Isuzu se těší vysoké spolehlivosti i relativní kultivovanosti.
- motory od Opelu trápí nespolehlivost. Často praská hlava a vyjímkou nejsou ani přetržené rozvody i při nezanedbané údržbě.
Co může zlobit: Prasklá hlava, přetržené rozvody


4. generace (1,7L ; 2,0L ; 2,2L)

Období výroby: 1996 - 2005
Emisní norma: Euro 3
Vstřikovače: Denso mechanický (1,7L) ; Bosch VP 44, (2,0L a 2,2L), přímé vstřikování
Rozvody: 1,7L Řemen (100.000 km) ; 2,0L a 2,2L Řetěz (dle hluku po cca 200.000 km)

Filtr DPF: Ne
Technika: 4 - válec DOHC, 16V
Výkonové varianty dle původu agregátu:

Isuzu (4EE2):
1,7 16V 48 kw (DI)          1,7 16V 55 kw (DTI)

Opel:         
2,0 16V 60 kw (DI)          2,0 16V 74 kw (DTI)          2,2 16V 92 kw (DTI)

Použití: Motory 1,7L se používaly v modelech Opel Corsa (c), Opel Combo, Opel Astra (g) a Opel Meriva (a). Motory 2,0 a 2,2L se používaly v modelech Opel Astra (g),  Opel Vectra (b), Opel Frontera a Opel Omega (c)

+ Oproti dobové konkurenci kultivovanost, rozvody poháněné bezproblémovým řetězem (2,0L a 2,2L). Motory od Isuzu vysoká spolehlivost.
- Nespolehlivost (motory Opel)
Co může zlobit: Palivové čerpadlo VP 44, vyšší spotřeba oleje, těsnění pod hlavou motoru (Opel)


5. Generace (1,7 L)

Období výroby: 2003 - 2015
Emisní norma: Euro 3 - Euro 5
Vstřikovače: Common-Rail Denso, přímé vstřikování
Rozvody: 1,7L Řemen (150.000 km)

Filtr DPF: Ano (od Euro 4)
Technika: 4 - válec DOHC, 16V
Výkonové varianty dle původu agregátu:

Isuzu (4EE2):
1,7 16V 59 kw (CDTI)          1,7 16V 74 kw (DTI)          1,7 16V 81 kw (DTI)          1,7 16V 92 kw (DTI)          1,7 16V 96 kw (DTI)

+ Vysoká spolehlivost, nízká spotřeba.
- Nižší dynamika slabších verzí - hlavně v těžkých Astrách (j), horší kultivovanost.
Co může zlobit: EGR ventil (od Euro 4), filtr DPF


Motory ze společného vývoje s Fiatem (1,3L ; 1,9L ; 2,0L)

Období výroby: 2003 - 2015
Emisní norma: Euro 3 - Euro 5
Vstřikovače: Common-Rail Bosch, přímé vstřikování
Rozvody: 1,3L řetěz (cca 150.000 km) ; 1,9L a 2,0L řemen (120.000 - 140.000 km)

Filtr DPF: Ano (od Euro 5)
Technika: 4 - válec DOHC, 16V
Výkonové varianty dle původu agregátu:

1,3 16V 51 kw (CDTI)          1,3 16V 55 kw (CDTI)          1,3 16V 66 kw (CDTI)          1,3 16V 70 kw (CDTI)

1,9 8V 74 kw (CDTI)          1,9 8V 88 kw (CDTI)          1,9 16V 110 kw (CDTI)

2,0 16 81 kw (CDTI)          2,0 16V 96 kw (CDTI)          2,0 16V 118 kw (CDTI)          2,0 16 121 kw (CDTI)          2,0 16 143 kw (CDTI Bi-Turbo)

Charakteristika:  Podrobné informace o spolehlivosti jednotlivých verzí jsou v článku Přehled dieslových motorů Fiat JTD