Historie dieslových motorů BMW

Historie dieslových motorů BMW

Historie dieslových motorů BMW

12 / 2 / 2020

BMW dnes patří mezi nejvýznamnější výrobce vznětových motorů. Do této pozice se dostal zásluhou posledních cca 20 let, kdy dokázal nabídnout vlivem pokročilých technologií motory s dříve nevídanými parametry. BMW tak dokázalo zaujmout i jinak náročné řidiče, kteří by do té doby nad pořízením naftového motoru neuvažovali. První dieslový motor přitom BMW uvedlo na trh až v roce 1983, mnohem později než Mercedes - Benz, VW či Opel. Tento článek zmapuje chronologicky historii všech dieslových motorů od BMW a také poukáže na slabá místa a zhodnotí spolehlivost.


M21

Období výroby: 1983 - 1991
Emisní norma: Euro 0
Vstřikovače: Bosch mechanický (od roku 1987 elektronicky řízený), nepřímé vstřikování
Rozvody: Řemen (90.000 km)
Filtr DPF: Ne
Technika: 6 - válec OHC, 12V
Použití: BMW (d, td), Lincoln
Výkonové varianty:

2,4 12V 63 kw          2,4 12V 85 kw

+ První dieslový motor od BMW, celková spolehlivost, špičkové výkonové parametry přeplňované verze (85 kw). BMW 524 td byl při uvedení nejrychlejším vozem s dieslovým motorem (180 km/h) a o 3 km/h překonal Renault Fuego Turbo Diesel.

Co může zlobit: Praskání hlavy motoru při nešetrném provozu, turbodmychadlo


M41

Období výroby: 1994 - 2000
Emisní norma: Euro 1 - Euro 2
Vstřikovače: Bosch elektronicky řízený, nepřímé vstřikování
Rozvody: Řetěz

Filtr DPF: Ne
Technika: 4 - válec OHC, 8V
Použití: BMW (tds)
Výkonové varianty:

1,7 8V 66 kw

+ Ekonomické řešení v modelu E36
- Nekultivovanost, nepružnost, jen průměrná spotřeba vzhedem k objemu a výkonu

Co může zlobit: Palivové čerpadlo, vodní pumpa


M51

Období výroby: 1991 - 2000
Emisní norma: Euro 1 - Euro 2
Vstřikovače: Bosch elektronicky řízený, nepřímé vstřikování
Rozvody: Řetěz

Filtr DPF: Ne
Technika: 6 - válec OHC, 12V
Použití: BMW (td, tds), Land - Rover (D, DSE), Opel (TD)
Výkonové varianty:

2,5 12V 85 kw          2,5 12V 96 kw          2,5 12V 105 kw

+ Špičkové výkonové parametry, svým projevem se přibližuje benzínovým motorům, výkon neuvadá ani ve vysokých otáčkách.
- Náchylný na šetrné zacházení

Co může zlobit: Praskání nebo kroucení hlavy motoru při nešetrném provozu (obzvláště při zatěžování motoru za studena), vodní pumpa (plastové vrtule)


M47

Období výroby: 1998 - 2007
Emisní norma: Euro 3 - Euro 4
Vstřikovače: Přímé vstřikování rotačním čerpadlem (do 2001) ; common-rail (od 2001)
Rozvody: Řetěz

Filtr DPF: Ano (od Euro 4)
Technika: 4 - válec DOHC, 16V
Použití: BMW (d), Rover (CDT)
Výkonové varianty:

2,0 16V 85 kw          2,0 16V 100 kw          2,0 16V 110 kw          2,0 16V 120 kw

+ Velice nízká spotřeba vzhledem k dynamickým parametrům, vysoká spolehlivost, pokroková celohliníková konstrukce od verze TU2 (od 2005)
- Od roku 2001 zavedení vířivých klapek v sání, od Euro 4 (cca 2005) zavedení DPF filtrů

Co může zlobit: Z důvodu nasátí vířivé klapky destrukce ventilů (může docházet kolem 200.000 km), DPF filtr, Turbodmychadla s elektronickou regulací (hlavně TU2)


M57

Období výroby: 1998 - 2011
Emisní norma: Euro 3 - Euro 4
Vstřikovače: Common-rail, přímé vstřikování
Rozvody: Řetěz

Filtr DPF: Ano (od Euro 4)
Technika: 6 - válec DOHC, 24V
Použití: BMW (d), Land - Rover (DSE), Opel (DTI)
Výkonové varianty:

2,5 24V 110 kw          2,5 24V 120 kw          2,5 24V 130 kw          2,9 24V 135 kw          2,9 24V 142 kw          3,0 24V 145 kw         
3,0 24V 150 kw          3,0 24V 160 kw          3,0 24V 170 kw          3,0 24V 173 kw          3,0 24V 200 kw          3,0 24V 210 kw

+ Špičkové výkonové parametry (zvláště Bi-Turbo verze s 210 kw), solidní spotřeba vzhledem k dynamice, nadprůměrná spolehlivost, pokroková celohliníková konstrukce od verze TU2 (od 2005)
- Vířivé klapky v sání, od Euro 4 filtry DPF

Co může zlobit: Z důvodu nasátí vířivé klapky destrukce ventilů (může docházet kolem 200.000 km), DPF filtr, přetržení rozvodového řetězu


M67

Období výroby: 1998 - 2009
Emisní norma: Euro 3 - Euro 4
Vstřikovače: Common-rail, přímé vstřikování
Rozvody: Řetěz

Filtr DPF: Ano (od Euro 4)
Technika: 8 - válec DOHC, 32V
Použití: BMW (d)
Výkonové varianty:

3,9 32V 175 kw          3,9 32V 180 kw          3,9 32V 190 kw          4,4 32V 220 kw          4,4 32V 242 kw
        
+ Kultivovanost, mohutný kroutící moment

- Celková složitost motoru a hlavně elektronických řídících jednotek, veliké servisní náklady

Co může zlobit: Elektronické řízení motoru, turbodmychadla s elektrickou regulací


N47

Období výroby: 2007 - 2013
Emisní norma: Euro 4 - Euro 5
Vstřikovače: Common-rail, přímé vstřikování
Rozvody: Řetěz

Filtr DPF: Ano
Technika: 4 - válec DOHC, 16V
Použití: BMW (d), Mini (SD)
Výkonové varianty:

1,6 16V 70 kw          1,6 16V 85 kw
2,0 16V 85 kw          2,0 16V 105 kw          2,0 16V 120 kw          2,0 16V 130 kw         2,0 16V 135 kw         2,0 16V 150 kw         2,0 16V 160 kw

+ Nízká spotřeba, vysoký výkon bi-turbo verzí, lehká celohliníková konstrukce
- Vysoká nespolehlivost a konstrukční vady, složité a drahé výměny problémových rozvodů (zvláště u verzí xDrive)

Co může zlobit: Z důvodu nasátí vířivé klapky destrukce ventilů (může docházet kolem 200.000 km), selhání rozvodů (nejvíce se týká ročníků 2007 - 2009), praskání bloku motoru, selhání vysokotlakého čerpadla


N57

Období výroby: 2008 - 2015
Emisní norma: Euro 4 - Euro
Vstřikovače: Common-rail, přímé vstřikování
Rozvody: Řetěz

Filtr DPF: Ano
Technika: 6 - válec DOHC, 24V
Použití: BMW (d)
Výkonové varianty:

3,0 24V 150 kw          3,0 24V 180 kw          3,0 24V 190 kw          3,0 24V 225 kw          3,0 24V 230 kw          3,0 24V 280 kw

+ Špičkové výkonové parametry (zvláště Bi-Turbo verze od 225 kw, případně Tri-Turbo verze 280 kw), solidní spotřeba vzhledem k dynamice, lehká celohliníková konstrukce, solidní spolehlivost a robustnost konstrukce.
- Kolem 200.000 km potřeba vyměnit rozvody - celkem náročný a drahý servisní úkon, karbonování motoru a s tím spojené problémy s vířivými klapkami v sání.

Co může zlobit: Z důvodu nasátí vířivé klapky destrukce ventilů (může docházet kolem 200.000 km), přetržení rozvodového řetězu


B37

Období výroby: 2012 - současnost
Emisní norma: Euro 5 - EURO 6
Vstřikovače: Common-rail, přímé vstřikování
Rozvody: Řetěz

Filtr DPF: Ano
Technika: 3 - válec DOHC, 12V
Použití: BMW (d), Mini (D)
Výkonové varianty:

1,5 12V 70 kw          1,5 12V 85 kw

+ Nízká spotřeba, zatím nejsou známi výrazné závady

- Kultivovanost (byť na 3 - válec patří k nejlepším), malý rozsah použitelných otáček, od 11/2017 používá motor dvě turbodmychadla (zlepšila se pružnost)

Co může zlobit: Závada turbodmychadel


B47

Období výroby: 2014 - současnost
Emisní norma: Euro 6
Vstřikovače: Common-rail, přímé vstřikování
Rozvody: Řetěz

Filtr DPF: Ano
Technika: 4 - válec DOHC, 16V
Použití: BMW (d), Mini (SD)
Výkonové varianty:

2,0 16V 85 kw          2,0 16V 110 kw          2,0 16V 125 kw          2,0 16V 140 kw         2,0 16V 151 kw         2,0 16V 165 kw         2,0 16V 170 kw

+ Nízká spotřeba, vysoký výkon bi-turbo verzí (od 165 kw), lehká celohliníková konstrukce, vyšší spolehlivost než u N47
- Od 11/2017 používají motory vstřikování Ad-Blue a všechny verze jsou vybaveny dvojcí turbodmychadel.

Co může zlobit: Zatím nejsou známy výrazné závady


B57

Období výroby: 2015 - současnost
Emisní norma: Euro 6
Vstřikovače: Common-rail, přímé vstřikování
Rozvody: Řetěz

Filtr DPF: Ano
Technika: 6 - válec DOHC, 24V
Použití: BMW (d)
Výkonové varianty:

3,0 24V 195 kw          3,0 24V 235 kw          3,0 24V 294 kw

+ Špičkové výkonové parametry, zvláště extrémní verze Quad-Turbo (294 kw), solidní spotřeba vzhledem k dynamice, lehká celohliníková konstrukce, solidní spolehlivost a robustnost konstrukce.
- Komplikovanost Quad-Turbo verze

Co může zlobit: Zatím nejsou známy výrazné závady